Rozpočtové dokumenty
- Schválený rozpočet na rok 2024 vyvěšeno 13.12.2023
- Schválený rozpočet na rok 2023 vyvěšeno 16.12.2022
- Schválený rozpočet na rok 2022 vyvěšeno 20.12.2021
- Schválený rozpočet na rok 2021 vyvěšeno 16.12.2020
- Schválený rozpočet na rok 2020 vyvěšeno 16.12.2019
- Schválený rozpočet na rok 2019 vyvěšeno 21.12.2018
- Schválený rozpočet na rok 2018 vyvěšeno 18.12.2017
- Schválený rozpočet na rok 2017 vyvěšeno 19.12.2016
2024
- 01/2024 vyvěšeno 21.02.2024
- 02/2024 vyvěšeno 17.04.2024
- 03/2024 vyvěšeno 15.05.2024
- 04/2024 vyvěšeno 17.06.2024
- 05/2024 vyvěšeno 09.09.2024
- 06/2024 vyvěšeno 04.10.2024
2023
- 01/2023 vyvěšeno 07.02.2023
- 02/2023 vyvěšeno 27.03.2023
- 03/2023 vyvěšeno 05.04.2023
- 04/2023 vyvěšeno 26.05.2023
- 05/2023 vyvěšeno 05.06.2023
- 06/2023 vyvěšeno 14.06.2023
- 07/2023 vyvěšeno 03.07.2023
- 08/2023 vyvěšeno 30.08.2023
- 09/2023 vyvěšeno 27.09.2023
- 10/2023 vyvěšeno 30.10.2023
- 11/2023 vyvěšeno 04.12.2023
- 12/2023 vyvěšeno 19.12.2023
- 13/2023 vyvěšeno 02.01.2024
2022
- 01/2022 vyvěšeno 25.02.2022
- 02/2022 vyvěšeno 08.03.2022
- 03/2022 vyvěšeno 07.04.2022
- 04/2022 vyvěšeno 05.05.2022
- 05/2022 vyvěšeno 01.06.2022
- 06/2022 vyvěšeno 07.07.2022
- 07/2022 vyvěšeno 08.08.2022
- 08/2022 vyvěšeno 05.09.2022
- 09/2022 vyvěšeno 08.09.2022
- 10/2022 vyvěšeno 22.09.2022
- 11/2022 vyvěšeno 03.11.2022
- 12/2022 vyvěšeno 06.12.2022
- 13/2022 vyvěšeno 03.01.2023
2021
2020
2019
2018
2017
- Schválený střednědobý výhled rozpočtu na rok 2025 - 2027 vyvěšeno 13.12.2023
- Schválený střednědobý výhled rozpočtu na rok 2023 - 2025 vyvěšeno 20.12.2021
- Schválený střednědobý výhled rozpočtu na rok 2021 - 2023 vyvěšeno 16.12.2019
2023
- Schválený závěrečný účet obce za rok 2023 vyvěšeno 07.03.2024
- Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření obce za rok 2023
- Výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu 2023
- Rozvaha k 31. 12. 2023
- Výkaz zisků a ztrát k 31. 12. 2023
- Příloha sestavená k 31. 12. 2023
- Zpráva z provedené inventury k 31. 12. 2023
2022
- Schválený závěrečný účet obce za rok 2022 vyvěšeno 29.03.2023
- Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření obce za rok 2022
- Výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu 2022
- Rozvaha k 31. 12. 2022
- Výkaz zisků a ztrát k 31. 12. 2022
- Příloha sestavená k 31. 12. 2022
- Zpráva z provedené inventury k 31. 12. 2022
2021
- Schválený závěrečný účet obce za rok 2021 vyvěšeno 19.04.2022
- Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření obce za rok 2021
- Výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu 2021
- Rozvaha k 31. 12. 2021
- Výkaz zisků a ztrát k 31. 12. 2021
- Příloha sestavená k 31. 12. 2021
- Zpráva z provedené inventury k 31. 12. 2021
2020
- Schválený závěrečný účet obce za rok 2020 vyvěšeno 11.05.2021
- Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření obce za rok 2020
- Výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu 2020
- Rozvaha k 31. 12. 2020
- Výkaz zisků a ztrát k 31. 12. 2020
- Příloha sestavená k 31. 12. 2020
2019
- Schválený závěrečný účet obce za rok 2019 vyvěšeno 27.05.2020
- Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření obce za rok 2019
- Výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu 2019
- Rozvaha k 31. 12. 2019
- Výkaz zisků a ztrát k 31. 12. 2019
- Příloha sestavená k 31. 12. 2019
2018
- Schválený závěrečný účet obce za rok 2018 vyvěšeno 02.04.2019
- Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření obce za rok 2018
- Výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu 2018
- Rozvaha k 31. 12. 2018
- Výkaz zisků a ztrát k 31. 12. 2018
- Příloha sestavená k 31. 12. 2018
2017
- Schválený závěrečný účet obce za rok 2017 vyvěšeno 28.03.2018
- Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření obce za rok 2017
- Výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu 2017
- Rozvaha k 31. 12. 2017
- Výkaz zisků a ztrát k 31. 12. 2017
- Příloha sestavená k 31. 12. 2017
2016
Co je
Rozpočet lze chápat jako plán hospodaření obce na jeden kalendářní rok. Sestavuje se na základě očekávaného vývoje obce a ekonomiky. V průběhu roku může docházet k úpravám rozpočtu prostřednictvím tzv. rozpočtových opatření, které slouží k provedení změn v některých částech rozpočtu. Zpravidla se jedná o přesuny částek mezi jednotlivými položkami rozpočtu, reakci na neočekávané události nebo korekci podle aktuálního vývoje situace (např. výběr daní). Rozpočet schvaluje výhradně zastupitelstvo obce a rozpočtová opatření dle svého významu zastupitelstvo obce nebo rada obce.
Během roku jsou všechny uskutečněné finanční operace zaznamenávány v účetnictví a na jednotlivých položkách rozpočtu pak lze sledovat aktuální plnění příjmů a čerpání výdajů. Údaje o skutečnosti se aktualizují 1x měsíčně po provedení měsíční účetní závěrky, zpravidla v první polovině následujícího měsíce.
Rozpočet lze rozlišit na
-
údaje povinné, třídy položek rozpočtové skladby a výdaje k programům
-
závazné ukazatele
Obojí je však součástí rozpočtu, a pokud bude potřeba údaje povinné nebo závazné ukazatele změnit, musí se přijmout rozpočtové opatření.
§ 16 Změny rozpočtu
- Rozpočet může být po jeho schválení změněn z důvodu
- změny v organizaci hospodářství financovaného rozpočtem (organizační změny),
- změny právních předpisů ovlivňujících výši rozpočtovaných příjmů nebo výdajů (metodické změny); patří mezi ně také cenové změny ovlivněné změnami právní úpravy regulovaných cen, nebo
- změny objektivně působících skutečností ovlivňujících plnění rozpočtu příjmů či výdajů (věcné změny).
- Změny rozpočtu se provádějí rozpočtovými opatřeními, které se evidují podle časové posloupnosti.
- Rozpočtovým opatřením je
- přesun rozpočtových prostředků, při němž se jednotlivé příjmy nebo výdaje navzájem ovlivňují, aniž by se změnil jejich celkový objem nebo schválený rozdíl celkových příjmů a výdajů,
- použití nových, rozpočtem nepředvídaných příjmů k úhradě nových, rozpočtem nezajištěných výdajů, čímž se zvýší celkový objem rozpočtu,
- vázání rozpočtových výdajů, jestliže je jejich krytí ohroženo neplněním rozpočtových příjmů; tímto opatřením se objem rozpočtu snižuje.
- Rozpočtová opatření se uskutečňují povinně, jde-li o změny ve finančních vztazích k jinému rozpočtu, o změny závazných ukazatelů vůči jiným osobám, nebo jestliže hrozí nebezpečí vzniku rozpočtového schodku.
- Nebude-li rozpočet schválen před 1. lednem rozpočtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření územního samosprávného celku nebo svazku obcí v době do schválení rozpočtu pravidly rozpočtového provizoria.
- Pravidly rozpočtového provizoria se řídí hospodaření územního samosprávného celku i po dobu pozastavení výkonu usnesení zastupitelstva územního samosprávného celku, kterým byl schválen jeho rozpočet, podle zvláštního zákona.
- Pravidla rozpočtového provizoria potřebná k zajištění plynulosti hospodaření na vlastní úrovni i na úrovni nižších stupňů rozpočtové soustavy a u právnických osob financovaných z územních rozpočtů stanoví
- zastupitelstvo kraje pro hospodaření kraje,
- zastupitelstvo obce pro hospodaření obce,
- orgány svazku obcí pro hospodaření svazku obcí.
- Při uplatnění opatření podle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti nesmí měsíční výdaje územního samosprávného celku stanovené v pravidlech rozpočtového provizoria překročit jednu dvanáctinu výdajů rozpočtu schváleného pro předchozí rozpočtový rok. Vyšší výdaje lze stanovit pouze v případě, že jejich zvýšení přímo souvisí se zvýšením financování výdajů stanovených jiným zákonem nebo v případě výdajů z důvodu předfinancování projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie.
- Rozpočtové příjmy a výdaje uskutečněné v době rozpočtového provizoria se stávají příjmy a výdaji rozpočtu po jeho schválení.
- Schválená pravidla rozpočtového provizoria se zveřejňují podle § 11 odst. 4, § 11a odst. 4 a § 39 odst. 7 obdobně.
- Střednědobý výhled rozpočtu je nástrojem územního samosprávného celku a svazku obcí sloužícím pro střednědobé finanční plánování rozvoje jeho hospodářství. Sestavuje se na základě uzavřených smluvních vztahů a přijatých závazků zpravidla na 2 až 5 let následujících po roce, na který se sestavuje roční rozpočet (§ 4).
- Střednědobý výhled rozpočtu obsahuje souhrnné základní údaje o příjmech a výdajích, o dlouhodobých závazcích a pohledávkách, o finančních zdrojích a potřebách dlouhodobě realizovaných záměrů. U dlouhodobých závazků se uvedou jejich dopady na hospodaření územního samosprávného celku nebo svazku obcí po celou dobu trvání závazku.
- Územní samosprávný celek zveřejní návrh střednědobého výhledu rozpočtu na svých internetových stránkách a na úřední desce nejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho projednávání na zasedání zastupitelstva územního samosprávného celku. Na internetových stránkách se zveřejňuje úplné znění návrhu. Na úřední desce může být návrh zveřejněn v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o příjmech a výdajích v jednotlivých letech a o dlouhodobých závazcích a pohledávkách. Územní samosprávný celek současně oznámí na úřední desce, kde je návrh střednědobého výhledu rozpočtu zveřejněn a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Zveřejnění musí trvat až do schválení střednědobého výhledu rozpočtu. Připomínky k návrhu střednědobého výhledu rozpočtu mohou občané územního samosprávného celku uplatnit písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo ústně při jeho projednávání na zasedání zastupitelstva.
- Územní samosprávný celek zveřejní střednědobý výhled rozpočtu na svých internetových stránkách do 30 dnů ode dne jeho schválení a současně oznámí na úřední desce, kde je zveřejněn v elektronické podobě a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Tímto způsobem musí být zpřístupněn až do schválení nového střednědobého výhledu rozpočtu.
- Po skončení kalendářního roku se údaje o ročním hospodaření územního samosprávného celku a svazku obcí souhrnně zpracovávají do závěrečného účtu.
- V závěrečném účtu jsou obsaženy údaje o plnění rozpočtu příjmů a výdajů v plném členění podle rozpočtové skladby, údaje o hospodaření s majetkem a o dalších finančních operacích, včetně tvorby a použití peněžních fondů v tak podrobném členění a obsahu, aby bylo možné zhodnotit finanční hospodaření územního samosprávného celku nebo svazku obcí a jimi zřízených nebo založených právnických osob.
- Součástí závěrečného účtu je vyúčtování finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, rozpočtům krajů, obcí, státním fondům, Národnímu fondu a jiným rozpočtům a k hospodaření dalších osob.
- Územní samosprávný celek a svazek obcí jsou povinny dát si přezkoumat své hospodaření za uplynulý kalendářní rok. Přezkoumání hospodaření upravuje zvláštní právní předpis.
- Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření je součástí závěrečného účtu při jeho projednávání v orgánech územního samosprávného celku a svazku obcí.
- Územní samosprávný celek zveřejní návrh závěrečného účtu včetně zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření na svých internetových stránkách a na úřední desce nejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho projednávání na zasedání zastupitelstva územního samosprávného celku. Na internetových stránkách se zveřejňuje úplné znění návrhu včetně zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření. Na úřední desce může být návrh zveřejněn v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o plnění příjmů a výdajů rozpočtu v třídění podle nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové skladby a závěr zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření.
Zveřejnění musí trvat až do schválení závěrečného účtu. Připomínky k návrhu závěrečného účtu mohou občané příslušného územního samosprávného celku uplatnit písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo ústně při jeho projednávání na zasedání zastupitelstva. - Projednání závěrečného účtu se uzavírá vyjádřením
- souhlasu s celoročním hospodařením, a to bez výhrad, nebo
- souhlasu s výhradami, na základě nichž přijme územní samosprávný celek a svazek obcí opatření potřebná k nápravě zjištěných chyb a nedostatků; přitom vyvodí závěry vůči osobám, které svým jednáním způsobily územnímu samosprávnému celku nebo svazku obcí škodu.
- Územní samosprávný celek zveřejní závěrečný účet včetně zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření na svých internetových stránkách do 30 dnů ode dne jeho schválení a současně oznámí na úřední desce, kde je zveřejněn v elektronické podobě a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Tímto způsobem musí být zpřístupněn až do schválení závěrečného účtu za následující rozpočtový rok.